عملکرد رسانه های بیگانه تا آخرین نفس؛ تحریف برای تخریب

یک کارشناس رسانه در برنامه امواج شبهه مطرح کرد: اگر به رسانه های بیگانه بگویند که یک دقیقه به پایان عمرتان باقیست با این یک دقیقه برای مخاطبین چه کار می کنید؟ شک نکنید که مجددا از مفهومی تحت عنوان تحریف برای تخریب استفاده می کنند.

عملکرد رسانه های بیگانه تا آخرین نفس؛ تحریف برای تخریب

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها – برنامه امواج شبهه رادیو گفت‌وگو در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیل گر حوزه رسانه) و دکتر سیدمصطفی موسوی (کارشناس و پژوهشگر رسانه) به موضوع از مفهوم یابی تا گزاره سازی علیه اصالت رویدادها در ایران در رسانه های بیگانه را پرداخت. سکته رسانه های بیگانه در اوج! محمود شهیدی- کارشناس مجری: به نظر می رسد ماموریت اصلی رسانه های بیگانه این است که با تکنیک انتقال ریزمفاهیم و برجسته کردن آنها، رویدادهای اصیل را به چالش بکشند و از آنها اعتبارزدایی کنند که ممکن است این موضوع را در عرصه های مختلف داخلی مانند مسائلی همچون اعدام، برجسته سازی کشته گان، سالگردسازی و ماهگرد سازی شاهد باشیم. همچنین شاهد زیر سوال بردن اصالت رویدادها در تحولات موشکی ایران نیز بودیم و هستیم و همچنان قصد دارند تا از آن اعتبار زدایی کنند آن را یا به حاشیه ببرند تا موضوعات دیگری را وام گرفته از عرصه تحولات داخلی را به چالش بکشند. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟ داودی کارشناس و تحلیل گر حوزه رسانه در رابطه با این سوال پاسخ داد: رسانه های بیگانه بواسطه اغتشاشات سال1401 در خصوص حجاب مجموعه سناریوهای ده مرحله ای را چیده بودند که به خوبی نیز پیش می رفتند. حتی تکامل و تطور برنامه های آنان که عمدتا در شبکه من وتو و اینترنشنال اتفاق می افتاد مسیر خوبی را طی کرده بود که از یک نقطه به نقطه‌ی دیگری به بهانه‌ی ارتقا میدان، گزاره، محتوا، نفر و سناریو را داشته باشند به همین دلیل ماجرای طوفان الاقصی برای رسانه های بیگانه مانند یک شوک غیرقابل بازگشت تلقی می شود و سه مسئله را برای آنان ایجاد کرد. مسئله اول؛ رسانه های بیگانه براساس فلسفه ای دور هم جمع شدند. بی‌بی‌سی فارسی کلی به جزء است اما شبکه‌ی من و تو برعکس عمل می کنند و جزء به کل است و شبکه اینترنشنال از دعواها به قبض ها و بسط‌ها می رسد، بدون اینکه شریعتی را مطرح کند. کار او ساختن گزاره ها برای استنادات من و تو است.  بعد از عملیات طوفان الاقصی، لایه‌ی حفاظتی چیده شده بر رسانه ها به یکباره از کنترل خارج شد. وقتی ماهیت وجودی شبکه من و تو به 6وزارت خانه در رژیم صهیونیستی و ماهیت شبکه اینترنشنال به بخشی از عربستان و آمریکا برمی گردد و کوردیناتور هر دو این شبکه، انگلستان است به وضوح می بینیم که این شبکه ها مسئله ریز موضوعات را کنار می گذارند و وارد چالشی به نام ماهیت و پسا ماهیت می‌شوند. رسانه های بیگانه دچار بحران ماهیت مخاطب شده اند وی افزود: اکنون بحران اصلی این شبکه ها این است که مخاطب را نسبت به صحت ماهیت بی طرفانه قانع کند اما توانایی انجام این کار را ندارند. آنها دچار بحران ماهیت مخاطب شده اند. مسئله دوم؛ اساسا به قدری رژیم و شبکه ها دچار تناقض و تضاد شده اند که ریز موضوعات و جزئیات افزایش پیدا کرده است. بنابراین؛ دیگر امکان بهره گیری از کلیات وجود ندارد و نمی تواند از جزء به کل با هدف تحریف پیش رود. مسئله سوم؛ بحرانی جدی است که اساسا زاویه مخاطب از بسیاری موضوعات بلند شده است. در حالیکه تا سه ماه گذشته هر موضوعی از سمت آنها جامعه را درگیر می کرد و با اتفاقاتی که در غزه افتاد و با توجه به رفتار وحشی گرایانه رژیم اسرائیل مخاطب گریز از رسانه پیدا کرده است. بنابراین؛ می توان گفت که بحران هویت رسانه های بیگانه بحران پیام و مخاطب نیست بلکه بحران زمانی است که گسل بین واقعیات و حقایق آنها را بیان می کند در واقع از اینجا به بعد بحران خود شبکه است و مابقی بحران ها ذیل آن تعریف می شود. آنجا که رسانه از میدان تولید مصداق متناقض عقب می ماند محمود شهیدی- کارشناس مجری: وضعیت ایجاد شده میان مرکز و پیرامون در زمینه مخاطب شناسی رسانه های بیگانه چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ داودی اظهار داشت: رسانه های بیگانه با مشکلی برخورد کرده اند که در خصوص حوادث 11سپتامبر تا قبل از اینکه آمریکا وارد افغانستان و عراق شود، روبه رو نشده بودند و به محض اینکه آمریکا وارد این دو کشور شد، رسانه های بیگانه گیرپاژ کردند ولی مسئله در دنیا به قدری سنگین بود که کمتر کسی جرات می کرد که به ریزموضاعات آن بپردازد و اکنون رسانه ها مجددا دچار همان وضعیت و اشکال شده اند. در سیاست می توان از یک واژه دو اراده متناقض بگیرید و هرکدام را به صورت هرمنوتیک‌وار تفسیر کرد. مانند: آزادی، استقلال، دموکراسی، حقوق بشر و …. که در رسانه ها به شدت می توان به آن ضریب داد چون سیاست مسلط و مشرف بر مفاهیم است. آنجا برای رسانه مسئله ساز می شود که مصداق متناقض تولید شده را مخاطب نباید ببیند و رسانه آن مصداق متناقض را کنار می گذارد و همان سیاست گفته شده و تفسیر یک جانبه را پیش می برد. رسانه آنجایی به مشکل می خورد که مصداق متناقض تولید، منتشر، مسلط شده است. یعنی رسانه از میدان تولید مصداق متناقض عقب مانده است. رسانه های بیگانه عاجز از تطبیق قواره با ذهن مخاطب در میدان! وی عنوان کرد: عمریست که رسانه های بیگانه، جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند اما اکنون با مسئله ایی تحت عنوان هتک حقوق بشر  توسط رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستند، این سوال پیش می آید که رسانه های بیگانه در مقابل آن چه می کنند؟ شبکه من و تو چرا نمی‌تواند ادامه دهد؟ به این دلیل که بین مفاهیم گیر کرده است و نمی تواند پاسخگوی جنایات در مقابل مخاطب باشد در نتیجه نمی توانند قواره را در میدان با ذهن مخاطب تطبیق دهند. خودزنی اینترنشنال با بیان حقایق! داودی بیان کرد: رسانه های بیگانه از جمله اینترنشنال به نقطه ای رسیده است که مجبور شده برای حفظ مخاطب خود انتخابی جز خود زنی با بیان حقایق ندارند. انسجام مجدد اپوزسیون منتفی شده است وی با تاکید بر اینکه مخاطبان باید عقبه رسانه های بیگانه را مورد بررسی قرار دهند، گفت: بعد از قضایای سال 1401، اپوزسیون به شدت منسجم شد. اما اکنون این انسجام از بین رفته است و هرکاری می کنند نمی توانند انسجام را برگردانند. رابطه‌ی میان به هم ریختن انسجام اپوزسیون با تضعیف رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی چیست؟ و چرا خود را به آب و آتش می‌زنند اما نمی توانند. اکنون رضا پهلوی در دو هفته اخیر مجدد شروع کرده است و انواع و اقسام فعالیت ها را انجام می دهند اما سوال اینجاست که چرا دیگر اپوزسیون دیگر نمی تواند منسجم شود؟ اپوزسیونی که خاستگاه آن آمریکا، انگلستان، فرانسه و رژیم صهیونیستی است. چرا اکنون که رژیم دچار ایراد شده، اپوزسیون نیز متزلزل شده است؟ وقتی رژیم صهیونیستی، اپوزسیون را سرمایه خود می داند و آنها را در انواع و اقسام نقاط نقد می کند، باید متوجه شویم که حتی چیزی تحت عنوان کشف حجاب و هزار مسئله دیگر دقیقا برنامه‌ی تل آویوی یا با حمایت تل آویو بوده است. عملکرد رسانه های بیگانه تا آخرین نفس؛ تحریف برای تخریب این کارشناس افزود: اگر به رسانه های بیگانه بگویند که یک دقیقه به پایان عمرشان باقیست با این یک دقیقه برای مخاطبین چه کار می کنید؟ شک نکنید که مجددا از مفهومی تحت عنوان تحریف برای تخریب استفاده می کنند. باید مراقب باشیم؛ رسانه ای که اثبات شده آبشخورش اسرائیل است مانند فرقه ای که در ایران اثبات شده غیر از اسرائیل جایی را نمی شناسد مثل بهائی ها. بنابراین وقتی شبکه من و تو از بهائی ها حمایت می کند باید دقت داشته باشیم که چه شبکه ی عجیب و غریبی برای تولید و انتقال معنا، مفهوم و پیام طراحی می کنند و آنجا که حماس وارد عمل شد دست این شبکه رو شد.   بحران جدی در فضای جهانی و مرکز موسوی کارشناس و پژوهشگر رسانه در ادامه این گفت و گو خاطرنشان کرد: به طور کلی در فضای توسعه معاصر کشورها مدلی تحت عنوان مدل مرکز پیرامون وجود دارد که اتفاقاتی که در مرکز و کشورهای توسعه یافته می‌افتد به نحوی با تاخیری در پیرامون آن نیز تکرار می شود. بسیاری از ادبیاتی که این شبکه ها وارد می کردند قرض گرفته از مرکز بوده که به دلایل نو بودن آن و امتیازات در فضای داخلی کشور میان مخاطبین نیز با اقبال روبه رو می شد. اما نکته اینجاست که اکنون فضای جهانی و مرکز دچار بحران شده است. به نحوی که در شعارهای اول از حماس و مقاومت فلسطین انتقاد می کند و پس از آن با وجود اینکه اقتصاد سیاسی خود کاملا صهیونیستی است گاهی مجبور می شود که از عملکرد اسرائیل انتقاد کند. بنابراین؛ عدم ابتکار در رسانه های فارسی زبان حول محور مسائل اخیر، دچار تزلزل و بحران شده است.   رسانه های ماهواره ای پادوی شبکه های اجتماعی! وی افزود: تغییر اجتماعی شکل گرفته و رسانه های مرکزی مانند رسانه های ماهواره ای بعضا به قدری از گفتمان عقب می مانند که مجبورند برای  جبران آنچه که در شبکه اجتماعی به عنوان حقیقت دیده می شود، خود پادوی آنان باشد و به نوعی ادبیات تغییر یافته است. موسوی همچنین گفت: برخلاف گذشته که قدرت رسانه ای و سیاسی در دست کسانی بود که به صورت رسمی شناخته شده بودند اکنون این فضا لزوما حاکم نیست و وقتی امتیاز خبری و حقیقت میدانی در دست باشد می توان پیشتازی کرد و باید گفت دوره قدرت های صهیونیستی و رسانه های آنان تمام شده است. گفتمان ضدصهیونیست به مرکز تبدیل می شود/ غرب در پیرامون قرار می گیرد وی بیان کرد: به تدریج گفتمان ضدصهیونیست که معمولا در پیرامون یافت می شد، به مرکز تبدیل می شود و برای مخاطب غربی که اکنون در پیرامون قرار گرفته ما نقش مرکز را ایفا خواهیم کرد،  نباید بگذاریم که رسانه های بیگانه با اعترافات نیمه به حقیقت خلاء ایجاد شده را بپوشانند. موسوی در پایان تاکید کرد: طبیعت هر رسانه این است که برای ساخت قالب تصویری خاص خود از ریز گزاره ها برای ایجاد نهضت بهره بگیرد اما رسانه های بیگانه اساسا ابتکاری نداشتند و فقط سوار بر مطالبات و ناراحتی هایی که در جامعه ایرانی وجود داشت، شدند. ضعف آنان ما را به این نکته سوق می دهد که اگر برای آنها تاکنون فرصتی ایجاد شده که این ریزگزاره ها را به عنوان قاب خود تعریف کنند، به دلیل عدم ابتکار در داخل کشور است. ما نباید نسبت به فلسطین موضعی را اتخاذ کنیم که شبکه من و تو تبلیغ آن را می کند، باید مسئله فلسطین را در داخل کشور تبیین کنیم و با مردم خود در این خصوص شفاف سازی کنیم.   گفتنی‌ست؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمود شهیدی به روی آنتن می‌رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده‌ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند. پایان پیام/غ

Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید