پرش به محتوا
خانه » زور «سوپرمن» به دایناسورها می‌رسد؟

زور «سوپرمن» به دایناسورها می‌رسد؟

آمار و ارقام فروش در سینماها نشان می‌دهد پس از مدتی طولانی دی سی توسط فیلم جدید از شخصیت «سوپرمن» توانسته است خود را از رکود پیش آمده نجات دهد.

زور «سوپرمن» به دایناسورها می‌رسد؟

ریحانه اسکندری: فیلم «سوپرمن» از جیمز گان، یکی از فیلم‌های مورد انتظار تابستان در آمریکا، با افتتاحیه قوی در سینماها خبرساز شد.

۱۲۲ میلیون دلار در ۴۱۳۵ سینما برای بازار داخلی ایالات متحده و ۹۵ میلیون دلار دیگر در ۷۹ کشور جهان، که مجموع جهانی آن را به ۲۱۷ میلیون دلار رساند.

شروع نسبتاً متوسط فیلم در بازارهای بین‌المللی جای تعجب نداشت، زیرا خاستگاه این ابرقهرمان کمیک‌بوکی همواره بسیار آمریکایی‌محور بوده و جنبه نجات‌دهنده‌اش همان‌طور باقی مانده است. (نباید فراموش کرد که فیلم زک اسنایدر در ۲۰۱۳ با عنوان «مرد فولادین» منتشر شده است نه «سوپرمن».) جالب اینکه در روز افتتاحیه نسخه جدید، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ تصویری میم‌گونه از خودش در لباس سوپرمن منتشر کرد.

این فیلم نقطه عطفی در بازسازی دی‌سی استودیو و یکی از ارزشمندترین سری‌ فیلم‌های کمیک‌بوکی هالیوود محسوب می‌شود. گان که هم نویسنده و هم کارگردان فیلم است، در سمت مدیریت مشترک دی‌سی استودیو با پیتر سفرن نیز فعالیت می‌کند و این نخستین فیلم تحت هدایت آن‌ها از سوی کمپانی براداران وارنر، به‌سرپرستی دیوید زاسلاو، است.

می‌توان گفت «سوپرمن» توانست با موفقیت از بحران کسل‌کننده شدن آثار ابرقهرمانی عبور کند و اولین فیلم کمیک‌بوکی است که طی یک سال گذشته فروش داخلی‌اش از ۱۰۰ میلیون دلار گذشت. آخرین مورد مشابه فیلم «ددپول و وولورین» از مارول، با بازی رایان رینولدز بود که در تابستان ۲۰۲۴ با افتتاحیه باورنکردنی ۲۱۱ میلیون دلاری پا به عرصه گذاشت. در میان تمامی فیلم‌های ۲۰۲۵، اثر گان جز سه فیلمی است که افتتاحیه‌ای بالای ۱۰۰ میلیون دلار داشته؛ دو فیلم دیگر عبارت‌اند از «ماینکرفت» از وارنر با ۱۶۲.۸ میلیون دلار و لایو-اکشن «لیلو و استیچ» از دیزنی با ۱۴۶ میلیون دلار. عبور از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در دوران پساکرونا، به‌ویژه برای ژانر آسیب‌دیده‌ی ابرقهرمانی، دستاورد کوچکی نیست.

دی‌سی در این سال‌ها ضربه‌های سختی دیده است. «سوپرمن» پس از «زن شگفت‌انگیز» با ۱۰۳.۳ میلیون دلار در ۲۰۱۷ و «بتمن» مت ریوز با ۱۳۴ میلیون دلار در ۲۰۲۲ سومین فیلم این کمپانی است که  توانسته تا حدودی شرایط را جبران کند. 

نکته جالب دیگر این‌که فیلم گان از «مرد فولادین» با افتتاحیه ۱۱۶.۷ میلیون دلار پیشی گرفت و عنوان بزرگ‌ترین افتتاحیه داخلی برای یک فیلم مستقل «سوپرمن» را از آن خود کرد.

در ۲۰۰۶، فیلم «بازگشت سوپرمن» به کارگردانی برایان سینگر در شش روز نخست نمایش در آمریکای شمالی به رقم فروش ۸۴ میلیون دلار رسید که شامل ۵۲.۵ میلیون دلار در سه‌روز اول بود. دنباله «مرد فولادین» یعنی «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» در سال ۲۰۱۶، رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه داخلی دی‌سی با ۱۶۶ میلیون دلار را در تعطیلات عید پاک ثبت کرده بود.

تا پیش از این، جیمز گان بیشتر به‌دلیل ساخت سه‌گانه موفق «نگهبانان کهکشان» برای مارول شناخته می‌شد. قسمت دوم این مجموعه با ۱۴۶.۵ میلیون دلار، بهترین افتتاحیه او در بازار داخلی است. «سوپرمن» احتمالاً این رکورد را نمی‌شکند اما با عبور از ۱۱۸.۲ میلیون دلار «نگهبانان کهکشان ۳»، اکنون دومین افتتاحیه بزرگ کارنامه گان است (بدون در نظرگرفتن تورم).

واکنش‌ها به «سوپرمن» مثبت بوده و فیلم به لطف تبلیغات خوب، به موفقیت ادامه می‌دهد. این فیلم امتیاز A- را از مخاطبان در نظرسنجی سینمااسکور دریافت کرده که هم‌سطح «مرد فولادین» و بالاتر از B+ فیلم «بازگشت سوپرمن» است. امتیاز تماشاگران در راتن تومیتوز ۹۴ درصد و امتیاز منتقدان ۸۲ درصد بوده است. این عنوان مهم همچنین از تنوع قومی مخاطبان نیز بهره می‌برد.

تصویری از فیلم «سوپرمن»

دیدگاهتان را بنویسید